Care sunt riscurile care însoțesc perioada de diversificare?

Articol realizat de redacția Creative Art Copywriting cu informații din surse deschise. Acest articol nu a fost revizuit de un specialist. 

Perioada de diversificare poate fi foarte plăcută, ușoară și plină de bucurii și satisfacții atât timp cât părinții își fac temele și află toate informațiile necesare pentru o diversificare corectă și lipsită de riscuri. Desigur, oricât de bine v-ați informa, asta nu înseamnă că pot fi prevenite în totalitate efectele secundare care însoțesc adesea perioada de diversificare. De exemplu, diareea sau, dimpotrivă, constipația sunt printre cele mai frecvente efecte adverse ale diversificării și asta pentru că bebelușul a consumat de la naștere și până în momentul diversificării doar lapte matern sau formulă de lapte, așa că stomacul său va trebui să se adapteze la hrana solidă.

La urma urmei, în etapa de diversificare nu se va urmări ca bebelușul să consume sute de calorii, căci hrana sa de bază, care îi va oferi toți nutrienții de care are nevoie, va fi tot laptele mamei sau formula de lapte. Până la împlinirea vârstei de 1 an, hrana solidă va fi considerată adițională pe lângă lapte.

Cele mai multe mămici se stresează și chiar intră în stări de panică gândindu-se la pericolele care însoțesc diversificarea. Din acest motiv, este important să adoptați o atitudine relaxată și să vă autoeducați în ceea ce privește introducerea alimentelor solide. În rândurile care urmează, vom evalua care sunt cele mai importante riscuri care însoțesc diversificarea și cum le puteți preveni sau trata:

Riscul de alergii sau intoleranțe alimentare. Chiar dacă ne-am cunoaște foarte bine istoricul medical, tot nu putem ști cu exactitate dacă bebelușul este sau nu alergic la alimente sau dacă va prezenta o anumită intoleranță alimentară. Din acest motiv, specialiștii recomandă ca diversificarea să debuteze cu introducerea unui singur aliment, după care să așteptați 2-3 zile și apoi să introduceți un nou aliment. De exemplu, diversificarea poate începe cu piure de păstârnac, veți aștepta 2-3 zile, după care îi veți oferi copilului piure de morcov. În aceste 2-3 zile de pauză, bebelușul se va adapta la noi gusturi și arome, se va obișnui cu textura hranei solide și va învăța să mănânce, să plimbe mâncarea în gură și să o înghită. Pe de altă parte, părinții sunt sfătuiți să țină un jurnal alimentar în care vor nota ce anume a mâncat bebelușul, cât anume a mâncat și ce reacții a prezentat. Semnele care indică o posibilă alergie sau intoleranță alimentară includ iritații ale pielii, erupții cutanate, urticarie, diaree, constipație, vărsături, febră, iar în cel mai grav caz, dificultate de respirație, situație în care va trebui să sunați imediat la urgențe.

Riscul de înecare cu alimente. Unele alimente prezintă riscul de înecare din cauza formei sau texturii lor dure. În general, va trebui să acordați o atenție sporită nu doar alimentelor pe care le oferiți bebelușului, ci și cât sunt de bine pregătite și cum sunt tăiate. Se vor evita alimentele care au o dimensiune similară cu cea a căii aeriene a bebelușului. Printre alimentele care ar trebui evitate se numără crenvurștii și cârnații, nucile și semințele, boabele de struguri, bomboanele tari, gumate sau lipicioase, bezelele și caramelele, unturile de arahide sau de alte nuci (dacă veți introduce unturi de nuci, cel mai indicat este să ungeți un strat foarte subțire de unt pe o felie de pâine prăjită), floricele de porumb, legume crude cum ar fi morcovi sau țelină, bucăți mari de brânză și carne, gumă de mestecat, alimente cu sâmburi sau semințe precum cireșe sau măsline, bucăți de pâine. Nu în ultimul rând, se va evita să se adauge zahăr sau sare în hrana bebelușului.

Riscul de anemie. Pentru a preveni riscul de anemie, este esențial să respectați nevoile de fier ale bebelușului. După vârsta de 6 luni, nevoile de fier ale copilului sunt tot mai mari, astfel încât alimentele cu fier vor fi o parte importantă din dietă. Trebuie să știți că fierul din legume și din fasole este mai bine absorbit atunci când este consumat cu vitamina C. Puteți asocia aceste alimente cu citrice. Printre alimentele cu un conținut bun de fier se numără cerealele simple și cerealele fortificate cu fier precum făina de ovăz și pastele făinoase, carnea roșie, legumele cu frunze de culoare verde închis, frunzoasele precum spanac, salată, varză kale, salată chinezească, linte și fasole, dar și tofu.

 

Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on facebook
Distribuie 0

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *